Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

Ingrid Rouleaux-Korsen

Ingrid Rouleaux-Korsen

Ingrid Rouleaux-Korsen, een moeder met een speciale opdracht in haar leven, auteur, verhalenverteller, ervaringsdeskundige in Geestelijk, Lichamelijk en Financieel Welzijn in Balans, eindredactie en initiator van "Onze kinderen zijn de Toekomst".

Wat doe je als het onderwijs en de zorg voor je kind niet voldoet en jij je kind ziet afglijden i.p.v. opbloeien?

Dit is een relaas van een moeder die zoekende is naar maatwerk onderwijs en zorg voor haar autistische zoon, hetgeen niet eenvoudig is.  Zij heeft haar verhaal en informatie over diverse netwerken naar ons toegestuurd om  anderen tot steun te kunnen zijn.

Mijn zoon van 15 jaar is ( lees verder onder LEES MEER) 

Een interactieve lezing over positief opvoeden en natuurlijk passend onderwijs en zorg naar behoefte.

Ontmoeten, inspireren om ervaring en professionaliteit met elkaar te verbinden.

Bewustzijn leer- en ontwikkelingsprocessen in gezin, - onderwijs en hulpverlening.

Voor wie? Ouders, leerkrachten, IB-ers, studenten,zorgverleners, bestuurders etc.

Waar en wanneer? Hampshire Boshotel te Vlodrop (bij Roermond) op donderdagavond 4 juni 2015.
Inloop vanaf 19.30 uur - A
anvang 20.00 uur.

Entree: EUR 15,00 incl. koffie/thee

Aanmelden bij De Bewuste Zaak Marlène Dohmen via http://www.eight-8.nl/bz/

de bewuste zaak logo

Uitgebreide  info over de lezing onder lees meer

donderdag, 02 april 2015 00:00

Oma, alle mensen zijn lief…oma zwijgt...

We zitten samen spelend op de vloer… ineens legt Bo,  onze kleindochter van 2 jaar en  10 maanden , haar armpjes rond mijn schouder, ze kijkt me aan en zegt: “oma, je bent lief”.  Ik geef haar een knuffel en zeg haar: “ik vind jou ook lief”. Ze veert terug, kijkt me aan en zegt vervolgens “ papa is lief, mama is lief”…ik knik bevestigend …ze gaat door… alle mensen zijn lief. Ik kijk haar aan en zeg even helemaal  niets meer. Ik zwijg...

Vandaag, vrijdag 20 maart 2015 is een  bijzondere dag. In de ochtend vindt er in Nederland een gedeeltelijke  zonsverduistering plaats. Een natuurfenomeen dat maar eens in de zoveel tijd plaats vindt. De laatste grote  zonsverduistering in Nederland vond plaats op 11 augustus 1999. Op het hoogtepunt om 10:37 uur, is ongeveer 80 procent van het oppervlak van de zon door de maan afgedekt. Als ik niet die bijzondere ervaring had mogen beleven en beschrijven in "De Verbinding met God"(Universele Liefde) , de reis samen met Frans naar de oorsprong, dan had ik  geen flauw benul gehad wat dit voor ons mensen, voor de kwaliteit van leven betekent.  Dit natuurfenomeen draagt bijzondere eigenschappen met zich mee...

Ik vertel het niet aan mijn kinderen...
Vanaf het moment dat er sprake was dat de jeugdzorg overgeheveld werd naar gemeenten, heb ik contact gekregen met Menno Oosterhoff en zit ik in zijn mailbestand.  Menno is (kinder en jeugd) psychiater en teamleider polikliniek dwangspectrumstoornissen. Tevens initiatiefnemer van OCDNetwerk. Hij heeft zich enorm ingezet om de psychiatrische jeugdzorg binnen de zorgverzekering te houden, helaas zonder resultaat. Menno blijft actief. In maart 2015  stuurde hij me een mail met een link naar zijn blog "Wat heeft de WAT-stap met geneeskunde te maken?" Een sterk betoog, bewonderenswaardig krachtig en rakend open waarom hij het aan  zijn kinderen niet verteld.

donderdag, 19 maart 2015 00:00

Een kloof te overbruggen in het onderwijs.

In de afgelopen tien jaren  heb ik  naast  contacten met ouders en zorgverleners e.a., diverse  persoonlijke contacten onderhouden met docenten, leerkrachten en directies  van scholen door heel Nederland. Het heeft me een beeld gegeven van nieuwe concepten en wat er gaande is in het reguliere onderwijs en hoe  we er nu voorstaan met diepgaande bewustzijnsverandering...

Het onderwijsparadijs van Europa. Zo wordt Finland genoemd. Finse lagereschoolleerlingen hebben van alle Europese landen het minste uren les en het minste huiswerk. Toch scoren ze het beste op internationaal PISA-onderzoek. Hoe ze dat flikken? Met gemotiveerde leraren, grote speelplaatsen en veel knuffels. Zonder punten.

Op de speelplaats van de Pöllönkangasschool in Oulu ligt de sneeuw zo hoog dat de basketring nog net boven de berg uitpiept. De leerlingen druppelen in skioutfit de schoolpoort binnen. Als de skipakken en -laarzen zijn uitgetrokken en de leerlingen op kousen naar hun klaslokalen wandelen, ziet deze school er niet zo verschillend uit van een Vlaamse school. “Verrassend. Wij dachten hier de modernste onderwijsvormen en technieken te zien”, zegt Georges Vanderwegen, directeur van De School in Kessel-Lo die in het kader van een Comeniusproject samen met drie andere Vlaamse leraren een week in Finland les volgt. In de plaats daarvan lange gangen, grote en kleine klassen met banken netjes in rijen of in een U-vorm, krijtbord of smartboard vooraan … “Het onderwijs in Finland is redelijk traditioneel”, zegt juf Heli Grönroos. Waar zit dan het verschil met de andere landen die allemaal slechter scoren in internationale onderzoeken? “Ik denk dat onze leerlingen gelukkiger zijn op school. En daardoor liever en beter leren.”

Drie jaar dezelfde klas

De media een de praatprogramma’s draaien op volle toeren sinds de afschuwelijke radicale  aanslagen in Parijs. Ook elders in de wereld vinden  brute aanslagen plaats, waaronder de moordpartijen  in Nigeria. Door diverse bestuurders in ons land, in Frankrijk en andere landen  worden vele  mooie en rake uitspraken gedaan n.a.v. de radicale aanslagen. Mensen van diverse culturen komen massaal bij elkaar  op pleinen in diverse landen om elkaar te steunen en te omhelzen.  Vrijheid van meningsuiting is “het gesprek van de maand”.  De overheid vindt dat radicalisering op scholen moet worden aangepakt en zijn ze druk in de weer met het maken van  pakketjes maatregelen binnen de systemen.  De economische belangen wegen zwaar. Hoe zwaar weegt het welzijn van de burger?  Hoe gaan ouders en leerkrachten om met macht en kracht? Raken deze maatregelen de kern?

Hoe bereiden wij onze kinderen voor op de wereld van morgen? Een samenleving die voortdurend verandert, waarin zekerheden weg zijn gevallen en waarin een hoge mate van flexibiliteit nodig is? En hoe past de school in de maatschappij waarin zij straks werken, doorleren en nu al leren leven?

Er is een grote emancipatiebeweging op gang aan het komen in het onderwijs. Tegenlicht zoomt in op drie scholen waar bevlogen bestuurders, schoolleiders, leraren en betrokken ouders de 'vaste waarden’ van het onderwijs ter discussie stellen: de indeling in verschillende klassen en leerniveaus gebaseerd op gestandaardiseerde toetsen, de traditionele afbakening van de verschillende vakken terwijl de natuur en onze hersens dat onderscheid helemaal niet maken, schooltijden die meer verband lijken te houden met de CAO van de leraren dan de ontwikkeling van leerlingen. Kan dat niet anders? Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past? Volgens Arnold Jonk, hoofdinspecteur Primair Onderwijs, is er meer ruimte voor vernieuwing dan mensen vaak denken, want onderwijsvrijheid is een groot goed in Nederland.

Op de vernieuwingsschool Niekée in Roermond begonnen ze dit schooljaar in samenwerking met de Open Universiteit met een geheel nieuwe leerroute: Agora. Binnen Agora volgen kinderen onderwijs zonder traditionele vakken, lessen, roosters of cijfers. Maatwerk bieden ze, en die vrijheid krijgen ze van de inspectie. Ook het onderwijs per schoolniveau is er afgeschaft, want volgens bedenker Sjef Drummen worden kinderen in het huidige systeem veel te snel voorgesorteerd op niveau. Uiteindelijk moeten de leerlingen wel eindexamen doen, daar komen ze in het huidige systeem niet onderuit. Maar de school denkt op hun manier veel meer uit de kinderen te halen en garandeert een diploma op instroomniveau. Op z’n minst.  Op het Hyperion Lyceum, in Amsterdam-Noord, werkt Leraar van het Jaar Jasper Rijpma. Hij is docent Geschiedenis en Grote Denkers, een nieuw vak, net als bijvoorbeeld Lifestyle Informatics. Op deze nieuwe school is er alle ruimte voor hem en zijn collega’s om de les- en toetsmethode aan te passen aan de leerstijl en interesse van de individuele leerlingen. Ze denken er zelfs over om zonder rector verder te gaan, nu de pionierende eerste rector een nieuwe lerarenopleiding gaat opzetten, waar docenten in het voortgezet onderwijs zich kunnen ontwikkelen tot 'meester-docenten’. En we gingen kijken op een basisschool, waar het misschien wel het moeilijkst is om passend onderwijs te bieden, omdat de groep kinderen nog veel diverser is qua achtergronden en capaciteiten dan in het voortgezet onderwijs. De School in Zandvoort is vanuit particulier initiatief ontstaan en biedt regulier basisonderwijs. Maar wel op een ongewone manier: de school is 50 weken per jaar van 8 tot 18 uur open. Want waarom zou je opvang en onderwijs niet samenvoegen, zodat je flexibele tijden en persoonlijke leerwegen kunt bieden? Ouders worden actief betrokken bij het onderwijs aan hun kinderen en de planning daarvan, en kinderen leren aan de hand van thema’s, waardoor leerstof en excursies samenhang bieden en kinderen zich leren te verhouden tot de wereld om hen heen.

Zie uitzending Tegenlicht op zondagavond 1 februari 2015  http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/vooruitblik.html

wil je reageren, dat kan onder lees meer         

en,  als je lid bent,  in onze LinkedinGroup https://www.linkedin.com/groups/Hoe-bereiden-wij-onze-kinderen-3578272.S.5965835340643074048?trk=groups_most_recent-0-b-ttl&goback=%2Egmr_3578272

Tegenlicht meetup op 4 februari http://www.dezwijger.nl/133963/nl/tegenlicht-meet-up-36-de-onderwijzer-aan-de-macht

De laatste tijd komen er   steeds meer ouders op ons pad met het verhaal dat hun kind thuiszit omdat het onderwijs hen niet past om welke rede dan ook. Wat doe je als je kind zich niet thuis voelt op school, of niet toegelaten wordt, of een niet passend aanbod krijgt, als  men niet wil inzien waar de oorzaken liggen? Hoe zoek je binnen  jouw weg in het vinden van mogelijkheden binnen de regels?  Hoe zorg je dat je niet alleen staat?

Ons Teamlid Levi van Dijk heeft een aantal interessante sites met informatie  op een rijtje gezet over thuiszitters, advies onderwijsrecht, thuisonderwijs en passend onderwijs.

Pagina 8 van 9