Agenda
Aanleiding de Lokale Inclusie Agenda
Aanleiding voor de Lokale Inclusie Agenda is de bekrachtiging in Nederland van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. Als vervolg op de motie ‘Inclusieve samenleving’ en motie ‘VN-verdrag gehandicapten’ d.d. 19-12-2017 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om de ‘Inclusieve samenleving’ tot één van de uitgangspunten van de Gemeente Roermond te maken.
Ingrid Rouleaux schuift die dag aan aan de thematafel onderwijs. Een aantal van de speerpunten zijn:
- Incusief onderwijs voor alle kinderen
- Een open leeromgeing geen hokjes.
- Een enthousiaste plek waar kinderen tot zijn recht komen
- veschillende vormen van lesgeven
- hokjes weg, ook van leeftijden
- persoonlijke leerlijnen
- open voor de hele diversitieit van leerlingen
- niet meer blijven zitten
- talentonderwijs
De stappen ernaartoe worden besproken, pilots samen vormgeven, samen experimenteren: scholen, kinderen, ouders, gemeente, DOEN, initiatieven delen, successen vieren, minder werkdruk bij schole - **** De Synergieschool werkt al aan inclusief onderwijs.
Door de nieuwe coronamaatregelen die op maandag 28 september werden aangekondigd door de regering, is deze bijeenkomst niet doorgegaan.
StiBCO organiseert op zaterdag 6 april 2019 voor de 25e keer een symposium voor ouders en professionals werkzaam in het onderwijs, de zorg en/of de arbeids- en sociale zekerheidssector.
SAMEN DE MAATSCHAPPIJ VORMGEVEN
Het is niet de vraag of je het alleen kan, het antwoord moet zijn: ‘Samen kunnen we het’
Ingrid Rouleaux is voorzitter van Velt-Leudal ( VELT - Vereniging voor ecologisch leven en tuinieren) en is die dag aanwezig namens VELT-Leudal ( waaronder ook Venlo valt).
Er groeit iets in de Bieb …
Langzaam worden de dagen weer langer. Verlang jij ook al naar zoemende insecten, geurende bloemen of misschien wel je eigen moestuin? De Green Bieb Markt is er voor jou!
Als lid van de Harmonicale Ellips, een onderdeel van de VIBA, nodig ik je van harte uit voor deze avond over onderwijsvernieuwing verzorgd door Hans Coppen. Hans ken ik inmiddels al een aantal jaren, hij heeft met succes een aantal bijzondere bijdragen geleverd voor vernieuwend onderwijs zowel architectonisch als invullend voor nieuwe zienswijzen van onderwijzen, oftewel ontwikkeling stimuleren. Zelf ben ik ook aanwezig, Ingrid Rouleaux.
Belangrijk! Meld je wel even via http://onzekinderenzijndetoekomst.nl/contact aan uiterlijk dinsdagmiddag 17 april vóór 15.00 uur , zodat we rekening kunnen houden met het aantal mensen en jou nog instructie kan sturen over hoe je bij de ingang van het gebouw moet komen en waar je moet zijn met een contact telefoonnummer. Zelf ben ik ook aanwezig! Ingrid Rouleaux.
Verhaal
De dans tussen structuur en vrijheid. Nergens is de discrepantie tussen idealen en dagelijkse praktijk zo groot als in het onderwijs. Dit ligt verankerd in ons leven tussen de grenzeloze vrijheid en de beperkingen van het aardse. Hiertussen hebben structuur, spel, passie, liefde, delen, fantasie en vrijheid elk hun logische plek.
Hans Coppen vertelt aan de hand hiervan over de zoektocht naar wat goed is voor het kind, de docent en de maatschappij.
Gesprek
Graag gaan we met elkaar in gesprek om elkaar te enthousiasmeren over wat ons en jou beweegt.
De Harmonicale Ellips nodigt je uit voor een avond over Onderwijs Vernieuwing. De dans tussen structuur en vrijheid.
Dinsdag 17 april 19.30 Viba Expo Veemarktkade 8, De Gruyter Fabriek, Gebouw F, 5222 AE ’s-Hertogenbosch
Tentoonstelling
Bij de Viba Expo hangt momenteel een kleine tentoonstelling over onderwijs vernieuwing. Hierin wordt, aan de hand van ervaringen uit de dagelijkse praktijk van Architectenbureau Coppen, vertelt over de
verschillende afwegingen die scholen maken op het pad van onderwijsvernieuwing en de invloed van het gebouw op het denken van mensen.
De Stichting StiBCO organiseert op zaterdag 7april 2018 haar 30-jarige jubileumsymposium voor ouders en professionals werkzaam in het onderwijs, de zorg en de arbeids- en/of de sociale zekerheidssector.
SAMEN BOEK JE RESULTAAT
Jouw hulp of ondersteuning bepaalt het resultaat van het kind/ de jongere
Wat is het thema van het symposium? Hoe ziet het symposium eruit? Voor wie is het symposium bedoeld?
Kinderen, ouders, studenten en professionals zijn van harte welkom op Het festival waar jouw talent telt!
GRATIS TOEGANG, wel van te voren aanmelden. Wij, Onze Kinderen Zijn De Toekomst, DOEN mee! We staan er met een stand met onze boeken om jou, kinderen, ouders en professionals te ontmoeten.
Bestuurders vanuit de Kinderopvang en Onderwijs (primair onderwijs – voortgezet onderwijs – ROC – HAN en RU) en de gemeente Nijmegen hebben samen een mooie ambitie geschreven waaruit de innovatieagenda IEDER TALENT TELT is ontstaan.
zaterdag 8 april 2017 in Bodegraven
voor ouders en professionals werkzaam in het onderwijs, de zorg
en de arbeid- en sociale zekerheidssector
Metacognitie en ontwikkeling
Omdat je niet alleen leert voor het hier-en-nu, voor de toets of het examen.
Wat is het thema van het symposium?
In de wetenschap wordt er een link gelegd tussen het succesvol functioneren van kinderen, jongeren en (jong-)volwassenen in de samenleving en hun cognitieve ontwikkeling. Het begrip cognitie verwijst naar denkprocessen waardoor mensen kennis kunnen opslaan, verwerken, reproduceren en toepassen. Door deze cognities te stimuleren kunnen we de ontwikkeling van mensen op vele gebieden bevorderen en een positieve bijdrage leveren aan iemands functioneren op meerdere levensterreinen. Aangetoond is dat het beheersen van metacognitieve kennis en vaardigheden leidt tot hogere leerprestaties; niet alleen in het hier-en-nu, maar ook in toekomstige leer- en ontwikkelsituaties. Deze relatie tussen metacognitie en ontwikkeling is het centrale thema van het symposium.
Onze ambassadeur Evelien Schipper Middeljans, NDT -INPP therapeut herhaalt wegens succes de cursus “Eerst bewegen, dan leren” in Paterswolde op 19 maart 2016.
REFLEX INTEGRATIE THERAPIE
De NDT -INPP therapeuten werken volgens de methode van het INPP Instituut (Chester, UK). Deze therapie is in eerste plaats gericht op kinderen van 7 jaar en ouder met leerstoornissen en/of gedragsproblemen. Deze therapie wordt inmiddels wereldwijd toegepast.
Moeilijkheden met schrijven, lezen, leren, stilzitten en concentratie hebben een aantoonbare origine in het lichaam. Primitieve reflexen zijn het bewijs van een onrijp centraal zenuwstelsel, met andere woorden de motoriek is nog niet rijp genoeg voor complexe leertaken. Een leerstoornis of leerprobleem kan dan mogelijk optreden.
De Reflex Integratie Therapie bestaat uit eenvoudige oefeningen die dagelijks uitgevoerd worden. Primitieve reflexen worden zo geïntegreerd en opgeslagen. Leerproblemen kunnen zo worden opgelost. Nieuwe motorische patronen krijgen nu de tijd om zich te ontwikkelen. Het kind worstelde met zijn leerproblemen en komt eindelijk tot rust en heeft weer de energie terug om te leren. Een leerstoornis of leerprobleem hoeft niet voor een leven lang te zijn…
StiBCO organiseert op zaterdag 9 april 2016 het symposium " De cognitieve functies als Koninklijke weg van ontwikkeling en leren" Mediëren van cognitieve functies doet intelligentie groeien, aldus onze ambassadeur Emiel van Doorn.
Emiel is de ontwikkelaar van de omgekeerde piramide t.b.v. efficiënt gebruik van de cognitieve functies, de bouwstenen van het denken. Hierover heeft Ludo Peters, meer dan 30 jaar werkzaam in verschillende functies in het onderwijs, momenteel adjunct locatie directeur BC Broekhin, gefascineerd door het mediërend leren van StiBCO, een mooi stuk geschreven in mijn boek "Een Bundeling van Positieve kracht rondom het Kind"
“Waarom moeilijk doen als het ook samen kan”
Ingrid Rouleaux is uitgenodigd actief mee te doen aan de gesprekken en zal hiervan verslag doen in de nieuwsbrieven.
Programma bestuurlijke regionale bijeenkomst passend onderwijs/ jeugdhulp - Woensdag 16 december 2015 16.00-20.00 uur Citaverde College Roermond
* Naderhand heb ik een verslag gemaakt, dit kan je lezen op http://onzekinderenzijndetoekomst.nl/acties/item/343-verslag-bestuurlijke-bijeenkomst-passend-onderwijs-jeugdhulp-waarom-moeilijk-doen-als-het-ook-samen-kan-op-16-december-2015-in-roermond