Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

Stop Marketing ongezonde kinderproducten

Stop Marketing ongezonde kinderproducten

Foodwatch: Je kent ze vast, de meiden van K3, Kabouter Plop en Mega Mindy. Of kaskraker Maya de Bij, die inmiddels al in 160 landen op tv te zien is. Stuk voor stuk komen deze karakters uit de koker van Studio 100, het wereldwijd opererende multimediabedrijf uit België.

Via spin-offs als pretparken, speelgoed en talloze gadgets worden de populaire figuren gebruikt om veel, heel veel geld mee te verdienen. In 2013 was de brutowinst van Studio 100 hoger dan ooit: € 52 miljoen. Eén van de pijlers van dit succes is volgens het bedrijf 'ethisch verantwoord ondernemen'. Maar Studio 100 ontdekte nog een inkomstenbron: de 'verhuur' van zijn karakters aan voedselproducenten...lees verder / onderneem zelf actie

Grote bedrijven als Croky en Lotus stonden in de rij voor het gebruiksrecht (licentie) van clown Bumba, K3, Maya de Bij en Piet Piraat. Zij weten hoe hard kinderen in de supermarkt jengelen om de karakters van Studio 100. En zo kom jij, ook als je nog nooit in Plopsaland bent geweest, de meiden van K3, kabouter Plop en Mega Mindy tegen op chips, hagelslag, ijs en koekjes. Want 'ethisch verantwoord bedrijf' Studio 100 zet zijn geliefde karakters op grote schaal in voor de promotie van te vette, te zoete en te zoute verleidingen voor kinderen.

Vrij spel voor producenten

De Stichting Reclame Code (SRC) paste in december 2014 de Reclamecode voor Voedingsmiddelen aan. Helaas: een gemiste kans om kindermarketing voor een onverantwoord aanbod drastisch te beperken. Voedselproducenten mogen nu alleen reclame maken die zich richt op kinderen vanaf 12 jaar. Die leeftijdsgrens lag op 7 jaar. Dat lijkt een verbetering. Maar de Reclamecode laat zo veel uitzonderingen toe, dat ook kinderen jonger dan 12 jaar in de praktijk op grote schaal in aanraking komen met kindermarketing. Verpakkingen en winkelschappen zijn sowieso uitgezonderd van de Reclamecodes. Vrij spel dus voor producenten om kinderen in de supermarkt te verleiden met de populaire karakters van bedrijven als Studio 100.

Kinderidolen op dikmakende producten

Studio 100 verkoopt zijn licenties vooral aan dikmakende producten. De K3 paprikahartjes van Croky bevatten wel 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan de meeste soorten chips. Lotus Bumba cakereepjes 'speciaal voor kinderen' zitten bomvol suiker en vet, ondanks de claim '30% minder suiker'. En Mega Mindy hagelslag is met 71 procent suiker veel te zoet. Niet voor niets scoren ze stuk voor stuk minimaal 1x rood volgens het (oorspronkelijke) verkeerslichtsysteem. En niet één van deze producten voldoet aan de criteria voor kindermarketing die de Wereldgezondheidsorganisatie onlangs vaststelde. Wil je weten hoe de producten scoorden? Lees dan verder>>

De populaire figuurtjes op de kleurrijke verpakkingen helpen voedselproducenten hun onverantwoorde producten aan kinderen te slijten. Maya en Mindy geven ze namelijk een goedkeurend stempel. Deze 'endorsement' is een veelgebruikte en zeer effectieve reclamevorm voor kinderen. Bewezen is dat vooral jonge kinderen van 3 tot 12 jaar producten mét bekend figuurtje leuker of lekkerder vinden én er meer van eten. Als je zelf kinderen hebt, weet je misschien hoe moeilijk het is om ongezonde verleidingen in de supermarkt te weerstaan. Fabrikanten spelen daar bewust op in met de 'jengelfactor'. Volgens hoogleraar communicatiewetenschappen Buijzen geven ouders in één op de drie gevallen toe.

Voedselproducenten willen kinderen zo jong mogelijk aan hun merk binden. Zij weten dat jong geleerd oud gedaan is. Daarom betalen de bedrijven grif voor het gebruik van Studio 100-karakters. Juist de '360-gradenmarketing' van Studio 100 garandeert een uitzonderlijk groot bereik: als kind of gezin kun je nauwelijks om K3 en Maya de Bij heen, zowel binnenshuis als buitenshuis.

Kom in actie!

Kinderen zijn een kwetsbare groep die gemakkelijk te verleiden is. Vooral jonge kinderen zien geen onderscheid tussen reclame en werkelijkheid. In de supermarkt is 85 procent van het aanbod voor kinderen te zoet, te vet en te zout. En dat terwijl al één op de zeven Nederlandse kinderen en jongeren te dik is. Hoog tijd dus voor Studio 100 om écht de verantwoordelijkheid te nemen die het bedrijf zo hoog in het vaandel heeft.

Vind jij ook dat Studio 100 populaire figuurtjes als Maya de Bij, Bumba en Kabouter Plop in moet zetten voor verantwoorde kinderproducten? Doe dan mee aan de e-mailactie!Van Foodwach

https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/kindermarketing/e-mailactie-studio-100/