Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 45 niet laden

Verdomd alleen, en dan...

Geschreven door 
zaterdag, 09 maart 2013 15:09
Verdomd alleen, en dan...

Mijn vriendin zit iedere dag, zeven dagen per week binnen op haar woongroep omdat dagbesteding nog niet is gerealiseerd. Ze is daar alleen, er is geen aanspraak en contact is ver te zoeken. Zoeken naar mogelijkheden, bijvoorbeeld binnen haar oude school is op niets uitgelopen. Ook de aanvankelijke plaats voor dagbesteding kan wegens problemen met vervoer geen doorgang vinden.  Je ziet dat ze steeds vaster komt te zitten.

De gevolgen

 

Er is sprake van alleen zijn, weinig aanspraak, altijd een gevoel van schuld, niet serieus genomen voelen. Dit heeft een hele erge weerslag voor haar. Je ziet dat ze graag wil dat naar haar geluisterd wordt en serieus genomen wil worden. Pas als zij merkt dat ze mensen kan vertrouwen en dat die mensen naast haar staan kan zij stappen zetten. Het is een schrijnende situatie die ik niemand gun. Hieruit blijkt dat het gewoon gebeurd. Het is er, een feit.  Op de vraag wat ze de hele dag doet: Beetje muziek luisteren, op bed liggen, beetje creatief bezig zijn en doordraaien. Zeven dagen in de week.

Het gevoel

Een enorme strijd brengt het in mij naar boven. Een gevoel dat er niet gekeken wordt naar wat wel kan maar dat er altijd iets moet zijn wat een voorziening blokkeert. Kijk wat je voor iemand kan doen, leef je in de situatie in en draag stimulans uit. Een gevoel van strijd voor de toekomst van een kind. Het is strijd voor de dingen die
'vanzelfsprekend' zouden moeten worden geacht. Dat doet soms enorm pijn, maar maakt mij eveneens strijdbaar.

Focus op de mogelijkheden is de boodschap. Vanuit begrip, toewijding en liefde. Samen met mensen kijken naar wat kan en daarbij out of the box denken. Vanuit transdiciplinaire samenwerking mogelijkheden maken.

Ik heb altijd in het speciaal onderwijs, onderwijs mogen genieten. In 1992 ben ik geboren, 11 weken te vroeg, daardoor heb ik Cerebrale Parese, wat zich bij mij vooral uit in verminderde loopgang en moeite met ruimtelijke onderdelen en rekenvaardigheid. Dat is de rede dat ik in het SO en VSO onderwijs heb genoten. Gedurende mijn schooltijd in het VSO heb ik me bezig gehouden met medezeggenschap en leerlingenbetrokkenheid. Thuiszitters hebben mijn specifieke aandacht. Ook advisering van MR en schoolmanagement heb ik met veel plezier gedaan.

Ik heb gezien dat mensen liefde en begrip missen en gehoord willen worden, zich begrepen willen voelen voor het "anders" zijn. Via de Campagne OKZDT lever ik graag mijn persoonlijke bijdrage, op naar een waardevolle dialoog, op naar inclusie en echt passend onderwijs voor ieder kind.