Zelfregulering heeft ook in andere Europese landen weinig opgeleverd. In Nederland is de junkfoodmarketing, ondanks de regels die de voedselindustrie zelf mocht opstellen, tussen 2005 en 2011 met maar liefst 38 procent gestegen. Uit het foodwatch-rapport 'Kindermarketing:
ongereguleerd en onverantwoord', blijkt dat 85 procent van het onderzochte kinderaanbod te zoet, te zout of te vet is. De industrie neemt haar verantwoordelijkheid voor een gezond voedselaanbod echter niet, maar zet vergelijkbare tactieken in als de tabaksindustrie in de jaren '70 om te voorkomen dat de overheid dwingende maatregelen neemt tegen deze kindermarketing. De consequenties van het huidige ongezonde aanbod in combinatie met de ingezette marketingtechnieken raken ons allemaal, via de stijgende gezondheidskosten door
hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Maar de grootste slachtoffers zijn de kwetsbaarste mensen in deze samenleving: onze kinderen. Zij hebben recht op gezonde voeding en bescherming tegen schadelijke marketingstrategieën.
Teken het burgerinitiatief van foodwatch : http://foodwatch.nl/onze_campagnes/kindermarketing/burgerinitiatief/index_nl.html
Bekijk hier de uitzending van ZEMBLA over de zoete verleiding van suiker : http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=82963&tx_ttnews[backPid]=1973&cHash=126cbee33509c7031e988052b5d04cb8