Campagne Onze Kinderen zijn de Toekomst

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 43 niet laden
JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 52 niet laden

Geen kind wil buiten de boot vallen...over thuiszitters, de beleidscontext, het gevoel, oplossingen en...

Geschreven door 
woensdag, 03 oktober 2012 18:35
Flyer Meldpunt Thuiszitters
Flyer Meldpunt Thuiszitters http://www.hoorn.nl/Documenten/Internet/Actueel/Nieuws/2012/flyer%20Meldpunt%20Thuiszitters.pdf

Zo nu en dan komen er schrijnende verhalen op mijn pad, leerlingen die thuiszitten en ouders (en ook leerkrachten) die met de handen in het haar zitten omdat kinderen op school niet worden aangenomen of weggestuurd worden. Omdat de school er geen raad mee weet, omdat het niet past binnen  hun  kunnen en willen of binnen de  overtuigingen van ouders en school, omdat er sprake is van onbegrip en eigenbelang, omdat een gelijkwaardige dialoog ontbreekt of zwak is. Er zijn ook ouders die hun kind thuishouden om het  uit de misère  te halen nadat ze alles geprobeerd hebben via diverse instanties om de situatie waarin hun kind zit, te verbeteren.  Vervolgens zijn er ouders die kiezen voor thuisonderwijs en  ouders die  zoeken naar oplossingen om hun kind weer naar een passende school te krijgen. 

Het is geen eenvoudige kwestie... de redenen waarom  kinderen geen  onderwijs genieten, zijn heel veelzijdig...handicap, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, gedragsproblemen, onbegrip en nog zoveel meer oorzaken.  Het heeft  geen zin om met de vinger naar elkaar te wijzen, dat brengt oplossingen niet nabij... dat wekt hooguit verdriet en  kwaadheid op. Met name deze kinderen laten ons zien dat het huidige onderwijsbeleid te kort schiet,  achterhaald is, niet meer van deze tijd is..het past niet. De  systemen sluiten onvoldoende aan op de behoeften en talenten en situatie van de  kinderen  van Nu...met alle gevolgen van dien. Hoogtijd om ons te bezinnen en ons  te  spiegelen aan wat kinderen aan de ouders en leerkrachten  met hun gedrag  duidelijk willen  maken. Wat is de diepere oorzaak achter hun gedragingen?  Wat moet er in praktische zin veranderen?  Het is van cruciaal belang dat we elkaar recht in de ogen durven kijken, de dialoog met elkaar aangaan, naar de feiten kijken,  al vragen stellend naar oplossingen zoeken.  Er valt nog veel te leren van elkaar op weg naar inclusief onderwijs. Een ding staat vast voor mij: Geen kind wil buiten de boot vallen!

De spiegel:  Zonder het fijne te weten van de situatie van de twee broers uit Vijfhuizen en als buitenstaander niet willen oordelen over de rol die  hun ouders en leerkrachten in hun leven spelen...moet ik   gniffelen om de actie van  Enrique (15) en Hugo (13),  twee hoogbegaafde en dyslectische jongens...Wat maken zij de wereld duidelijk? Wat spiegelen de broers ons letterlijk met hun zeiltocht voor?

Ze willen niet langer  tegen de wind in gaan, maar de wind in de rug hebben...ze willen niet buiten  de boot vallen, dus nemen ze het heft in eigen handen en stappen zelf de boot in. Om zodoende werelds onderwijs te krijgen...om aandacht te krijgen, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor alle andere thuiszitters!

Lees meer: http://www.nujij.nl/algemeen/zeilbroers-hervatten-reis.18647265.lynkx

We krijgen van ouders reacties die allemaal hetzelfde hebben meegemaakt, namelijk dat hun kind niet naar school kon of mocht en vervolgens met allerlei instanties in de clinch lagen om wat te bereiken.

Een van de ouders is Bram Dobbelaar, vader van een gehandicapt kind. Bram helpt ons zo nu en dan een handje binnen de Campagne en hij attendeerde ons op het initiatief van Auke en Harold.

http://members.chello.nl/~a.breemen/rapport_De_dunne_lijn.pdf

Levi van Dijk neemt deel aan  ons Team. Levi zit in een denktank van thuiszitters. Hij heeft speciaal voor OKZDT een overzichtelijke bijdrage geschreven over thuiszitters..