Motie Van Meenen c.s. over realisering van de kernelementen van het leerrecht - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2016

Deze motie i is onder nr. 47 toegevoegd aan wetsvoorstel 34300 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2016.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2016; Motie; Motie van het lid Van Meenen c.s. over realisering van de kernelementen van het leerrecht
Document­datum 29-10-2015
Publicatie­datum 29-10-2015
Nummer KST34300VIII47
Kenmerk 34300 VIII, nr. 47
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

2

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2015-2016

 

34 300 VIII

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2016

Nr. 47

MOTIE VAN HET LID VAN MEENEN C.S.

Voorgesteld 29 oktober 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het advies van de Onderwijsraad over artikel 23 en het rapport van de Kinderombudsman «Van leerplicht naar leerrecht» vragen om meer aandacht voor de positie van onderwijsvragers in het onderwijsbeleid en -recht;

constaterende dat het recht op onderwijs in internationale verdragen is verankerd;

constaterende dat vanwege de bekostiging van onderwijsinstellingen de sturing in beleid en wetgeving niet is gericht op onderwijsvragers, maar overwegend uitgaat naar aanbieders;

overwegende dat daardoor een toenemende spanning optreedt met ambities in het onderwijsbeleid om tegemoet te komen aan het leerrecht van leerlingen, zoals bij passend onderwijs, de oplossing voor daling van leerlingenaantallen en het streven naar individueel maatwerk in het onderwijs;

verzoekt de regering om, het Nederlands Centrum voor Onderwijsrecht te vragen nader onderzoek te doen naar de vraag welke onderdelen in de opzet en inhoud van de Nederlandse wet- en regelgeving realisering van de kernelementen van leerrecht belemmeren en hoe een verankering van leerrecht in de wetgeving van het funderend onderwijs mogelijk is,

kst-34300-VNI-47 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2015

Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, 34 300 VIII, nr. 47    1

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Meenen

Ypma

Rog

Grashoff

Siderius

Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, 34 300 VIII, nr. 47

2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.